Kiezen voor Gods weg in de woestijn

03-09-2024

Afgelopen vakantie waren wij met ons gezin en drie andere gezinnen op vakantie in Frankrijk. We kampeerden op een christelijke camping. Elke ochtend werd daar een lezing gehouden waar je naartoe kon als je dat wilde. Eén van de preken die ik daar hoorde, blijft me nog steeds bezig houden. Ik wil jullie graag meenemen in dit bijzondere verhaal. Het is misschien een bekend verhaal, dat was het voor mij ook, maar er zit zo'n diepere laag onder; dat is echt prachtig.

Vandaag wil ik jullie meenemen in het verhaal van de verzoeking in de woestijn.

''Toen werd Jezus door de Geest weggeleid naar de woestijn om verzocht te worden door de duivel. En nadat Hij veertig dagen en veertig nachten had gevast, kreeg Hij ten slotte honger. En de verzoeker kwam bij Hem en zei: Als U Gods Zoon bent, zeg dan dat deze stenen broden worden. Maar Hij antwoordde en zei: Er staat geschreven: De mens zal niet van brood alleen leven, maar van elk woord dat uit de mond van God komt. Toen nam de duivel Hem mee naar de heilige stad en zette Hem op het hoogste gedeelte van de tempel, en hij zei tegen Hem: Als U de Zoon van God bent, werp Uzelf dan naar beneden, want er staat geschreven dat Hij Zijn engelen voor U bevel zal geven, en dat zij U op de handen zullen dragen, opdat U Uw voet niet misschien aan een steen stoot. Jezus zei tegen hem: Er staat eveneens geschreven: U zult de Heere, uw God, niet verzoeken. Opnieuw nam de duivel Hem mee, nu naar een zeer hoge berg, en hij liet Hem al de koninkrijken van de wereld zien, met hun heerlijkheid, en zei tegen Hem: Dit alles zal ik U geven, als U knielt en mij aanbidt. Toen zei Jezus tegen hem: Ga weg, satan, want er staat geschreven: De Heere, uw God, zult u aanbidden en Hem alleen dienen. Toen liet de duivel Hem gaan; en zie, engelen kwamen en dienden Hem.'' - Mattheüs 4:1-11, HSV

In vers één lees je dat de Geest Jezus leidt naar de woestijn. Vaak heb ik het idee dat de duivel degene is die misleidt, verleidt en ons test. Maar soms kan het zo zijn dat de Heilige Geest ons naar die plek leidt om ons iets te leren. Het Griekse woord voor verleiden is ''peirazo'', wat betekent: ''iemands karakter op de proef stellen.''

Tegenwoordig is de wereld en maatschappij waarin wij leven enorm gericht op het ontwikkelen van jezelf en op het groeien van je eigen ego. Het is goed om te werken aan jezelf en om te leren waarin je kunt groeien. Maar wat leer jij over zelfverloochening, zelfopoffering en nederigheid?

''Hij zei tegen allen: Als iemand achter Mij wil komen, moet hij zichzelf verloochenen, zijn kruis dagelijks opnemen en Mij volgen.'' - Lukas 9:23, HSV

''Spirituele trots is de illusie dat we in staat zijn ons eigen leven te leiden, ons eigen gevoel van eigenwaarde te bereiken en een doel te vinden dat groot genoeg is om ons zin te geven in het leven zonder God.'' - Tim Keller

Eerste verleiding
Het verhaal gaat verder. Nadat Jezus veertig dagen en veertig nachten had gevast, kreeg Hij honger. Stel je voor, langer dan een maand niets eten en leven in de woestijn, zonder een mens om je heen. Je hebt vreselijke honger en dan ineens die stem; ''Als U Gods Zoon bent, zeg dan dat deze stenen brood worden.'' De duivel verleidt Jezus niet alleen om brood te maken zodat Hij Zijn honger kan stillen, maar daagt Hem ook uit om voor Zichzelf te kiezen, om te bewijzen dat Hij Iemand is. Om te bewijzen dat Hij Gods Zoon is. De duivel probeert je aan te vallen op je identiteit in Christus en probeert je te verleiden tot zonde. De duivel verleidt ons om onszelf te bewijzen, om te bewijzen dat we echt Gods geliefde kind zijn. Hij kan, net als bij Jezus, onze omstandigheden gebruiken. ''Als God echt van je houdt en voor je zorgt, hoe kun je dan honger hebben?'' Of: ''Als God echt van je houdt en voor je zorgt, waarom laat Hij dit dan gebeuren?'' Misschien herken jij die drang wel, ik in ieder geval wel. Om te bewijzen, te laten zien aan anderen dat je waardevol bent. Maar Jezus antwoordde: ''De mens zal niet van brood alleen leven, maar van elk woord dat uit de mond van God komt.'' Jezus nam niet Zelf de macht om in Zijn behoefte te voorzien; Hij wachtte op God, Zijn Vader. Jezus zet het Koninkrijk van Zijn Vader en Zijn Vaders doel met Zijn leven boven Zijn eigen behoeftes.

Wij lijken, ik lijk, vaker op Ezau. Ezau, de oudste zoon, zou het eerstgeboorterecht krijgen. Dit geboorterecht zou hem en vele generaties na hem zegenen. Maar op het moment dat Ezau honger had, gaf hij simpelweg zijn geboorterecht aan zijn jongere broer om zijn eigen vleselijke verlangen van dat moment te vervullen. Helaas is dit zo herkenbaar. Hoe vaak kies ik niet voor mijn eigen vleselijke verlangen van dat moment en geef ik het grotere doel op? Hoe vaak kies ik niet voor mezelf in plaats van voor Gods eer? Dit kan in kleine dingen, maar ook in grote dingen. Kiezen voor een bepaalde zonde, omdat je daar op dat moment enorm naar verlangt, in plaats van kiezen voor het grotere doel, het leven voor en met God.

Ik kies zo vaak voor veroordeling, ten koste van Gods grotere doel van onvoorwaardelijke liefde, ik kies zo vaak voor de drang om te bewijzen dat ik leuk genoeg ben in plaats van Gods grotere doel, te staan in mijn identiteit in Christus.

''Hij zei tegen allen: Als iemand achter Mij wil komen, moet hij zichzelf verloochenen, zijn kruis dagelijks opnemen en Mij volgen.'' - Lukas 9:23, HSV

Tweede verleiding
Waar de duivel Jezus eerst probeert te verleiden om Zichzelf te bewijzen, verleidt hij Hem nu om de macht van Zijn Vader te bewijzen.

''Toen nam de duivel Hem mee naar de heilige stad en zette Hem op het hoogste gedeelte van de tempel, en hij zei tegen Hem: Als U de Zoon van God bent, werp Uzelf dan naar beneden, want er staat geschreven dat Hij Zijn engelen voor U bevel zal geven, en dat zij U op de handen zullen dragen, opdat U Uw voet niet misschien aan een steen stoot.''

De relatie van een kind tot zijn vader (of moeder) is diep. De loyaliteit, het bewijzen dat je vader een goede vader is, zit ingebakken in wie je bent. Vaak, zelfs als je geen goede vader hebt, zit de loyaliteit van een kind richting zijn vader zo diep. Jezus werd met deze verleiding geconfronteerd: bewijzen dat Zijn Vader is wie Hij zegt dat Hij is, bewijzen dat Zijn Vader voor Hem zorgt. Maar opnieuw koos Jezus om niet toe te geven aan deze verleiding:

''Jezus zei tegen hem: Er staat eveneens geschreven: U zult de Heere, uw God, niet verzoeken.''

Jezus koos ervoor om Zijn Vader te vertrouwen op Zijn woord. De weg door de woestijn in ons leven is om God te vertrouwen op Zijn woord, ook al voelen we Zijn aanwezigheid niet en lijkt Hij ver weg of afwezig te zijn in ons leven. Jezus gaf Zijn Zoon om te sterven aan het kruis voor jouw zonden, om jouw straf te dragen. is dat feit niet genoeg om je hele leven, heden en toekomst aan Hem toe te vertrouwen?

Derde verleiding

''Opnieuw nam de duivel Hem mee, nu naar een zeer hoge berg, en hij liet Hem al de koninkrijken van de wereld zien, met hun heerlijkheid, en zei tegen Hem: Dit alles zal ik U geven, als U knielt en mij aanbidt.''

Jezus werd de wereld beloofd: roem, eer en rijkdom. Wat wil je nog meer? Jezus werd verleid om macht te kiezen. Om te kiezen voor Zichzelf. en niet alleen dat, in ruil daarvoor zou Hij één keer moeten buigen voor de duivel. Eén keer buigen, en alles krijgen wat Hij zou willen. Wat zou jij kiezen? Wat zou ik kiezen?

Wie of wat heeft jouw hart? Wat zijn jouw idolen? of behoort jouw hart helemaal aan God?

Jezus antwoord op de duivel was kort en vol kracht:

''Ga weg, satan, want er staat geschreven: De Heere, uw God, zult u aanbidden en Hem alleen dienen.''

Wat mij opvalt, is dat bij de eerste twee verleidingen Jezus een weerwoord geeft en het daarbij laat. Bij de derde verleiding, waarbij Hij niet alleen zou kiezen voor Zijn vleselijke verlangen, niet alleen zou kiezen om Zijn Vader te verdedigen, maar zou kiezen om Zijn Vader en Zichzelf, de Drie-enige God, te verloochenen door te buigen voor de satan, Hij niet alleen met een weerwoord komt, maar de duivel wegstuurt.

Wat kies jij wanneer je wordt verleid om te buigen voor iemand of iets anders? Wanneer je wordt verleid om iets of iemand anders boven God te zetten in jouw leven?

Buig jij, of is je antwoord: ''Ga weg, satan, want er staat geschreven: De Heere, uw God, zult u aanbidden en Hem alleen dienen.''

''Buig jij, of is je antwoord: ''Ga weg, satan, want er staat geschreven: De Heere, uw God, zult u aanbidden en Hem alleen dienen.''

Slot

''Toen liet de duivel Hem gaan; en zie, engelen kwamen en dienden Hem.''

Gods enorme zegen rust op het kiezen voor Hem. Jezus koos voor nederigheid, vertrouwen en gehoorzaamheid. Het gevolg daarvan was dat de duivel Hem liet gaan, en Gods eigen engelen kwamen om Hem te dienen. God zorgt voor Zijn Zoon. God zorgt ook voor jou, geliefde dochter. Kies Hem boven alles, Hij is het waard en Hij zal je zegenen.

''You will worship the Lord your God and serve Him alone''

Wat een troost is het dat Jezus Zelf ons de weg is voorgegaan!

''Want wij hebben geen Hogepriester Die geen medelijden kan hebben met onze zwakheden, maar Een Die in alles op dezelfde wijze als wij is verzocht, maar zonder zonde. Laten wij dan met vrijmoedigheid naderen tot de troon van de genade, opdat wij barmhartigheid verkrijgen en genade vinden om geholpen te worden op het juiste tijdstip.'' - Hebreeën 14: 15-16, HSV


Deze overdenking is geschreven door Marjon. Lees hier meer over haar en de andere gezichten achter 'In de Vallei'. Lees hier waar In de Vallei voor staat.

Heb je vragen of opmerkingen naar aanleiding van deze overdenking? Neem dan hier contact met ons op, of benader ons via social media.

Heb je deze al gelezen?