Volg je hart?!

16-07-2024

'Listen to your heart when he's calling for you… listen to your heart…' misschien ken je dat nummer wel. Overal kom je het tegen: Volg je hart, want dat klopt altijd! Volg je hart en leef! Doe wat je leuk vindt. Leuzen die blijven steken en in je gedachten komen, maar… wat moet je ermee? Ergens voelt het heerlijk om naar je hart te luisteren, maar… mag dat eigenlijk wel? Misschien ben jij ook wel opgevoed met 'arglistig is het hart, wie zal het kennen?' (Jer 17:9). Hoe zit het nou? Een christen kan dan toch niet zomaar de leuzen van de wereld navolgen? Als je hart arglistig is, kun je toch je hart ook niet volgen?

Het hart in de Bijbel

Wat zegt de Bijbel daar nou eigenlijk over? We gaan op zoek in zowel het Oude als het Nieuwe Testament om uit te pluizen of je hart nou wel of juist niet een richtingwijzer kan zijn.

Bijbelverzen uit het Oude Testament

'Bescherm je hart boven alles wat te behoeden is, want daaruit zijn de uitingen van het leven.' (Spreuken 4: 23)

'…want de mens ziet aan wat voor ogen is, maar de HEERE ziet het hart aan.' (1 Samuel 16:7)

'Het hart van de mens overdenkt zijn weg, maar de HEERE bestuurt zijn voetstappen.' (Spreuken 16: 9)

'Wie op zijn hart vertrouwt, die is een dwaas, maar wie in wijsheid zijn weggaat, die zal ontkomen.' (Spreuken 28:26).


Bijbelverzen uit het Nieuwe Testament

'…want waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn.' (Mattheüs 6:21)

'Want van binnenuit, uit het hart van de mensen, komen voort kwade overwegingen, alle overspel, ontucht, moord, diefstal, hebzucht, allerlei kwaadaardigheid, bedrog, losbandigheid, afgunst, lastering, hoogmoed, dwaasheid.' (Markus 7:21)


Spreuken vat het fantastisch samen: Bescherm je hart boven alles. Boven alles! Waarom dan? Het is de bron van je leven! De bron waaruit alles opborrelt, van waaruit jouw levenswater een richting krijgt. Een andere vertaling zegt: 'want uit je hart komt alles voort wat je doet'. Je eigen hart bewaken is volgens de Bijbel meest belangrijk. Wat je vooral ook leert is dat het God te doen is om je hart! Hij hoeft je diploma's en goede werken niet. Hij wil jouw liefde, jouw hart. Weet je niet waar je hart ligt? Volgens Jezus kun je dat ontdekken door jezelf deze vraag te stellen: Wat is of waar ligt jouw 'schat'? Daar ligt ook je hart.

Vooraf maken we ook onderscheid tussen het hart van een ongelovige en het hart van een gelovige. De Bijbelteksten hierboven zijn losgehaald uit het verband. Als je ze zelf op zou zoeken in je Bijbel en je het stukje ervoor en erna ook leest, begrijp je beter over welk 'hart' het gaat. In deze blog gaan we ervan uit dat je gelovig bent, dat je hart vernieuwd is, ook al voelt dat misschien niet altijd zo. 

Jezus zei: 'Het is volbracht!' Er is echt voor jouw hele leven betaald, je bent al een kind van God!

Wel of niet je hart volgen?

We gaan terug naar het begin. Het begin van de schepping, de eerste woorden uit je Bijbel. 'En God schiep de mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen. En God zag al wat Hij gemaakt had, en zie, het was zeer goed.' Genesis 1:27 en 31

Adam en Eva hadden een hartsrelatie met God. Vanuit hun hart leefden zij, het was pure liefde. Zij waren ook gemaakt voor en van Liefde, dat was Gods plan. Hij wilde mensen maken naar Zijn beeld om Zijn liefde 'kwijt te kunnen'.

Daarom was het ook zo verscheurend dat Eva at van de boom van kennis van goed en kwaad. Die boom schakelde het verstand in van de mens. Ineens gingen Adam en Eva nadenken, beredeneren, gevolgen inschatten en… was er schaamte. Ineens hadden zij te maken met goed en kwaad, terwijl dit eerder niet eens aan de orde was. Leven vanuit hun hart, leven vanuit Gods liefde was ineens een probleem. De hartsrelatie met God was vanuit Adam en Eva verbroken. Ze waren ineens bezig met zichzelf en hun schaamte. Wat een immense pijn ligt daar.

Zie je hoe wij eigenlijk bedoeld zijn om naar ons hart te luisteren? Omdat God in ons hart Zijn liefde uitstort? Voel je hoe erg de breuk is, nu wij altijd maar vanuit ons verstand beredeneren en vaak niet meer naar ons hart luisteren? Hoe dat eigenlijk ons zicht op het liefdevolle hart van onze Vader kan vertroebelen?

Ik heb altijd gedacht dat ik door mijn eigen hartsverlangens een kruis moest zetten. Dat dat de zelfverloochening was die God van mij vroeg. Ik leerde het uit preken en boeken (die vooral over het moederschap gingen). Ik kan er niet goed de vinger achter krijgen of ik het letterlijk zo gehoord heb of het gewoon op mijn eigen manier heb opgeslagen. Hoe het ook zij… Het was voor mij te mooi om waar te zijn.

Maar het werd eigenlijk nog veel mooier.

Listen to your heart

Gods hart en jouw hart

Door Jezus' werk ben jij niet alleen verlost van je zondeschuld, je bent ook geheiligd en vernieuwd. Je hart is 'opnieuw geschapen'. Het oude is voorbij, het nieuwe is gekomen. Niets kan ons nog meer scheiden van de liefde van Christus. Ook niet ons verstand, of onze bedenkingen, onze schaamte, onze zonden etc. Maar soms kan ons zicht wel vertroebelt zijn, omdat we zo met onszelf bezig zijn, waardoor we niet meer vanuit ons hart leven en dus de intimiteit met onze Vader uit het oog verliezen. 'Nou…,' zeg je misschien, 'dat nieuwe zie ik nog niet zo, hoor.' Herkenbaar. 

Hoe meer je in de ruimte en vrijheid, door Christus verworven, gaat staan, hoe meer je Gods goedheid mag ervaren en gaat zien. Met andere woorden: Hoe meer je naar je hart gaat luisteren, hoe dichter je naar het Vaderhart groeit. En dat is nou precies wat Hij zo graag wil, dan kan Hij eindelijk Zijn eindeloze goedheid en liefde en kracht aan je kwijt.


'Want ik ben ervan overtuigd dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch krachten, noch tegenwoordige, noch toekomstige dingen, noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde van God in Christus Jezus, onze Heere.' Romeinen 8:38 en 39


'Daarom, als iemand in Christus is, is hij een nieuwe schepping: het oude is voorbijgegaan, zie, alles is nieuw geworden.' 2 Korinthe 5:17


En ja, de wet zal je aan blijven klagen (Romeinen 7), maar keer op keer mag jij rusten op Christus' offer. Als jij het voor je gevoel weer verprutst hebt, doet dat niks af aan Gods genade. Hij heeft jou al vernieuwd! Hij heeft al voor jouw zonden betaald! Hij hoeft niet nog een keer aan het kruis! Laat deze woorden eens naar je hart zinken.

In deze heerlijke wetenschap van vernieuwing, mag jij je laten helen. In deze vernieuwing mag jij leren wat jij allemaal gekregen hebt door Jezus' offer. Je mag leren luisteren naar je hart. Ja, echt! Omdat je hart weer de plek is geworden waar God Zijn liefde aan je kwijt kan, daarom mag je naar je hart luisteren. Wees maar niet te bang en als je toch twijfelt, breng dan je twijfels aan Zijn voeten. Hij is je zó goedgunstig, Hij is zó liefdevol.

Listen to your heart? Alsjeblieft… ja!

Listen to your heart when He's calling for you…


Deze overdenking is geschreven door Karinda. Lees hier meer over haar en de andere gezichten achter 'In de Vallei'. Lees hier waar In de Vallei voor staat.

Heb je vragen of opmerkingen naar aanleiding van deze overdenking? Neem dan hier contact met ons op, of benader ons via social media.

Heb je deze al gelezen?